Vakiosäädöt

Vakiosäätöjen valikoima

Vaimennuksen säädöt tarpeen mukaan

Vakiosäädöt

Saatavana on yhdeksän vakiosäätöä, koska jousituksen säädön pitää sopia siihen maastoon ja vauhtiin, missä sitä käytetään. Samalla jousituksen säädöllä ei voi ajaa snowcrossia ja cruisailla kavereiden kanssa.

 

Cross (C65, C80 ja C95)

 

Soveltuvuuslistan ”Cross”-merkintä tarkoittaa, että kelkka sopii näillä vaimentimilla parhaiten snowcrossiin. Vaimennukset ovat niin jämäkät, ettei cross-säätöisillä vaimentimilla jaksa ajaa koko päivää reitillä.

 

Enduro (E65, E80 ja E95)

 

”Enduro”-merkintä kertoo jousituksen olevan sopiva kisahenkiseen reittiajoon tai endurokilpailuihin. Nämä säädöt toimivat hyvin useimmilla reipasta reittiajoa harrastavalla kuljettajalla runsaslumisilla reiteillä.

 

Sport (S65, S80 ja S95)

 

”Sport”-merkityt soveltuvuudet kertovat reippaasta reittiajosta ja pitkistä retkistä, joissa jousituksen on oltava mukavan pehmeä. Suosittelemme tätä säätöä Etelä-Suomen vähälumisille ja siksi kivikoville reiteille.

Kuljettajan paino

Kolme säätöä kuljettajan painon mukaan

Kuljettajan paino

Kuljettajia on pieniä ja suuria, eikä sama säätö voi sopia heille kaikille. Siksi teimme kolme eri säätöä kuljettajan painon mukaan.

 

Juniori-ikäiset snowcrossin harrastajat painavat aikamiehiä vähemmän ja heidän kelkkoihinsa teimme C65-säädön, joka sopii 65 kg kuljettajalle. Aikuisten luokissa kuljettajan painoksi valitsimme 80 kg ja säädöksi tuli C80.

 

Reittikäytössä kuljettajia löytyy laidasta laitaan ja niinpä meidän on tehtävä S65, S80 ja S95 säädöt, jotka kattavat kaikki painoluokat 65 kg, 80 kg ja 95 kg.

 

Enduron kärkikuljettajat ovat hyväkuntoisia kavereita ja heidän painonsa pyörii 80 kg tietämillä. Siksipä he ajavat useimmiten E80 säädöllä.

Säädön valinta

Älä yliarvioi omaa vauhtiasi ja reittisi vaativuutta

Säädön valinta

Aja aina mahdollisimman pehmeällä jousituksella.

 

Monet enduron kärkitason kuljettajista käyttävät yllättävän pehmeitä iskunvaimentimia, koska ovat huomanneet saavuttavansa parempia kilpailutuloksia niiden avulla. Syynä on se yksinkertainen tosiasia, että vain harva meistä jaksaa ajaa ”kivireellä” koko pitkän päivän vauhdin tippumatta kilpailun edetessä. Liukkaalla pinnalla maaston muotoja hyvin seuraava telamatto antaa parhaan kiihdytyspidon ja mutkasta uloslähtövauhti vaikuttaa ratkaisevasti koko seuraavan suoran ajoon kuluvaan aikaan. Pehmeä jousitus ei salli kovaa ryskytystä vastapatteihin, mutta niihin voi aina ajaa vähän rauhallisemmin ja säästää kulutetun ajan taas seuraavassa mutkassa ja suoralle kiihdytyksessä.

 

Ottaisinko Sportit vai kisoihin tehdyn Enduropaketin?

 

Sport-säätö on erinomainen valinta veteraani, legenda ja master–luokkien endurokisoihin. Nämä luokat ajavat kärjessä ja siksi suhteellisen tasaisella reitillä, joka on Etelä-Suomen kisoissa tavallisesti myös jäinen ja liukas. Enduro-säätöisillä vaimentimilla pääsee lujaa pattisella reitillä, jos jaksaa seisoa osan matkasta ja pitää kaasun pohjassa myös patikoissa. Valitse Sport, jos emmit vähänkin näiden säätöjen välillä.

Ajokorkeus

Jousitus voi toimia vasta kun perusasiat ovat kohdallaan

Ajokorkeus

Kuljettajan koko vaikuttaa kelkan kulkuasentoon ja se on otettava huomioon omaa säätöä tehtäessä. Jos kuljettajan paino poikkeaa paljon vaimentimen perussäädön arvosta, voidaan takajousituksen jousi joutua vaihtamaan.

 

Jousen esijännityksen muuttaminen ei vastaa jäykemmän jousen vaihtamista, koska on kaksi eri tilannetta, jossa jousituksen on painuttava oikealla tavalla. Ensimmäinen on tilanne, jossa jousitusta rasittaa vain pelkkä kelkan paino ja toisessa kelkan päällä istuu myös kuljettaja. Jousen esijännitystä muuttamalla jompikumpi saadaan näistä kohdalleen, mutta toinen on aina väkisinkin väärin.

 

Oheinen kuva näyttää miten rungon korkeus asettuu oikeaksi ilman kuljettajaa aina samalla jousivoimalla, mutta painavan kuljettajan kanssa jousivoiman pitää kasvaa enemmän siirryttäessä kuljettajan kanssa mitattavaan tilanteeseen. Tarvitaan siis vakiota jäykempi jousi, mutta siihen vähemmän esijännitystä kuin kevyemmälle kuljettajalle käytettävässä löysässä jousessa.

 

Yllä oleva tilanne pätee sekä kierre-, että hakaneulajousiin. Molemmista on saatavana jäykkyydeltään erilaisia versioita. Kierrejousen tapauksessa tilanne on helppo: tilaat vain sopivan jousen meiltä. Hakaneulajousen kohdalla sinun on ostettava jousi kelkan valmistajan alkuperäisenä varaosana.

Lähettämö lomalla

Verkkokauppamme lähettämö on hetkellisesti suljettu

Toimitamme verkkokauppaamme tulleita tilauksia taas 20.03.2024. Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa vaivaa!